onsdag 4 augusti 2010

UVI och vimsiga veterinärer

Det händer inte mycket just nu. Jag jobbar och sover i princip. Men det funkar det med :)

I natt visade Sirius symptom på urinvägsinfektion, så jag tog ett kisseprov. Han hade både blod och för mycket protein i urinen så vi fick fara till veterinären. Vi fick tid på en gång, så det var skönt :) Där tog de ett kisseprov till som var helt normalt, konstingt nog. Men veterinären sa att eftersom han visade symptom och att jag själv hade sett att allt inte stod rätt till i kisset så får han i alla fall en kur med penicillin.

Annars var allt bra med honom, inga protataproblem i år heller. Turbo fick följa med och få en vaccinationsspruta, men sirius får vänta med sin eftersom han har infektion i kroppen.

Så nu är det bad- och motionsförbud i minst 10 dagar! Lite trist.

Jag blev positivt överraksad av räkningen. 990 allt som allt :)

Smådjursakuten Kungälv är kanon!

Det som var lite mindre bra var det att jag ju inte sovit på natten så jag var väldigt snurrig och trött och mitt i allt så fick jag åka både till Kungälv och till Ytterby för att hitta medicinen, som inte fanns alls, visade det sig. Och inte gick att beställa. Så den snälla damen på apoteket fick ringa min vimsiga veterinär så hon fick skriva ut ett nytt recept på ett annat apotek.

Nämnde jag föresten att veterinären vi hade var min gamla "hatvet" från distriktet på Bellas tid? Hon är rent ut sagt kass på hästar och väldigt orolig. Hävdade hovböld när symptomen var svullet knä och feber. Skulle dra av sko och börja karva i sulan. Som tur var fick vi ut hovslagare som blev rabiat och gav mig order om kylgele på knät. Vilket också hjälpte. Hade hon börjat karva i sulan hade vi fått gipsa hoven sedan. Helt i onödan. Synd, för man vill ju kunna lita på sin veterinär :/

Som sagt, vimsig är hon fortfarande, men hon kan i alla fall hund och lyssnar på djurägaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar